
Pedagogische en didactische visie:
Pedagogische:
Elke groep heeft zijn eigen klas. Bij ons op school is samenwerking heel erg belangrijk. Daarom werken wij ook met een maatjes systeem. Elke vrijdagochtend en woensdagochtend gaan de klassen 1 uur in de ochtend naar een toegewezen klas toe. Groep 7 gaat naar groep 5 groep 4 gaat naar groep 3 groep 6 gaat naar groep 3 en groep 8 gaat naar de kleuters ( groep 1 en groep 2) toe. Zo gaat de school elkaar helpen. Dit kan zijn met vakken of met een taak waar ze tegen aan lopen. Bij ons op school werken ze met methodes. De kinderen weten precies wat ze af moeten hebben en wanneer. Via deze manier kunnen de leerlingen elkaar helpen met hun werk. Als ze al klaar zijn met hun werk, kunnen ze elkaar met andere dingen helpen. Onder deze dingen verstaan we bijvoorbeeld lezen. Ook kunnen ze samen een spelletje doen. Dit spelletje moet dan wel leerzaam zijn. Groep 8 gaat de kleuters vooral helpen met spelende wijzen te leren. Ze gaan bijvoorbeeld een verhaaltje voorlezen, of een leerzaam spel doen. Elk leerjaar zit bij ons in een aparte klas. Zo heb je groep 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8. De kinderen zitten in tafelgroepje van 3 tot 5 kinderen. Zo kunnen ze elkaar helpen en wordt de samenwerking gestimuleerd.
Didactische:
Op B.S de stappen maken wij gebruik van programma gestuurd onderwijs. De kinderen leren objectief. Dat betekend dat de leraar de sturende persoon is. De leerstof wordt stapje voor stapje aangeboden zodat iedere leerling het op zijn/haar tempo kan verwerken. De leerstof wordt aangeboden op verschillende manieren. Leerlingen kunnen zelf bepalen of ze een les mee willen volgen of dat ze zelf aan het werk gaan. Wij werken met methodes. De les wordt dus wel altijd gegeven. Zo leren ze zelf verantwoordelijk te zijn voor hun taken. De kinderen gaan actief aan de slag met hun werk. Ze hebben allemaal een rood-groen kaartje. Zo kan de leraar zien wie er een vraag heeft, of wie er aan het werk zijn zonder vragen. De leerlingen zitten in tafelgroepjes van 3 tot 5 kinderen. De kinderen kunnen elkaar ook helpen als het stoplicht in de klas op oranje staat. Als het stoplicht op groen staat mogen de kinderen vragen stellen aan de leraar. Als het stoplicht op rood staat, mogen de leerlingen niks vragen en gaan ze zelfstandig aan het werk. De leerlingen kunnen dus hun eigen kennis gebruiken om hun medeleerlingen verder te begeleiden in het leerproces. Na de instructie gaat de leraar aan de instructietafel zitten. Hier mogen leerlingen zitten waarvoor de les nog niet helemaal duidelijk was. In de klassen werken wij met de zon en de maan boekjes. De zon is voor de kinderen die de leerstof volkomen begrijpen en de maan boekjes zijn voor de leerlingen die nog extra hulp en uitleg nodig hebben. Per vak kan dat verschillen. Alle klassen werken bij ons met methodes. Binnen de school wordt gewerkt met thema’s. Iedere klas heeft op dat moment hetzelfde thema. Zo zijn wij als school tegelijk bezig met hetzelfde en dat zorg voor meer inbreng. Iedereen is zich ervan bewust en zo gaat het onderwerp ook echt leven binnen de school. Tijdens deze thema’s worden er ook opdrachten gemaakt. De opdrachten zijn altijd verschillend zodat er genoeg afwisseling is voor de kinderen. Het kan verschillen van het kijken van een film tot het maken van een werkstuk. Bij de kleuters wordt er gebruik gemaakt van hoeken. Hierbij kunt u denken aan de huishoek, de bouwhoek, de knutselhoek, de zandhoek, de legohoek, de spelletjes hoek. Zo leren kinderen op een leuke en verschillende manier met veel afwisseling.
Thema's
Bij ons op school wordt er gebruik gemaakt van thema's. Dit doen wij met de hele school samen. Zo is iedereen tegelijk bezig met hetzelfde thema en gaat het ook echt leven bij de kinderen. Wij hebben 6x per jaar thema weken. 1 thema is dan 2 weken actueel. Er komen verschillende thema's aan de orde. Een van deze thema's is gezonde voeding. Deze wordt ieder jaar aan de orde gebracht.
Maak jouw eigen website met JouwWeb