Pesten
Pesten komt helaas op iedere school voor. Pesten is een serieus onderwerp en voor vele ook heel gevoelig. De gevolgen zijn vaak groot, en dat realiseren wij ons. Daarom vinden wij het belangrijk dat we hier veel aandacht aan besteden om te voorkomen en op te lossen.
Wat is pesten?
Onder pesten verstaan wij het volgende : "Pesten is een systematische, psychologische, fysieke of seksuele handeling van geweld door een leerling of een groep leerlingen t.o.v. een of meer klasgenoten, die niet (langer) in staat is/zijn zichzelf te verdedigen”.
Kenmerken pesten
- Pesten gebeurt opzettelijk
- Pesten is bedoeld om schade toe te brengen (fysiek, materieel of mentaal)
- Bij pesten is er altijd sprake van ongelijke machtsverhoudingen (fysiek of verbaal sterkere personen kiezen minder weerbare personen als slachtoffer)
- Pesten gebeurt systematisch
- Pesten houdt niet vanzelf op, maar wordt erger als er niet wordt ingegrepen
- Pesten is van alle tijden en komt in alle groepen en culturen voor
Hoe gaan we met pesten om?
Omdat wij pesten een heel erg belangrijk onderwerp vinden, vinden wij het ook heel erg belangrijk dat er heel veel aandacht aan wordt besteed. Voorkomen is beter dan genezen.
- Aan het begin van het schooljaar wordt er in de klas uitgebreid over het onderwerp gepraat door middel van: een woordspin maken, een rollenspel doen, voorbeelden te noemen en de klassenregels aan te duiden.
- Er worden spreekbeurten gehouden in de klas
- In het midden en aan het einde van het schooljaar wordt het onderwerp nogmaals herhaalt, zodat de kinderen weten wat er allemaal gebeurd.
- Als er wordt gepest in de klas, wordt het onderwerp nog eens aan bod gebracht om te laten inzien wat voor een impact het heeft
Begeleiding van het gepeste kind:
- Medeleven tonen en luisteren en vragen: hoe en door wie wordt er gepest. § Nagaan hoe de leerling zelf reageert, wat doet hij/zij voor tijdens en na het pesten.
- Huilen of heel boos worden is juist vaak een reactie die een pester wil uitlokken. De leerling in laten zien dat je op een andere manier kunt reageren. § Zoeken en oefenen van een andere reactie, bijvoorbeeld je niet afzonderen. § Het gepeste kind in laten zien waarom een kind pest.
- Nagaan welke oplossing het kind zelf wil.
- Sterke kanten van de leerling benadrukken.
- Het gepeste kind niet overbeschermen, bijvoorbeeld naar school brengen of 'ik zal het de pesters wel eens gaan vertellen'. Hiermee plaats je het gepeste kind juist in een uitzonderingspositie waardoor het pesten zelfs nog toe kan nemen.
Begeleiding van de pester:
- Praten; zoeken naar de reden van het ruzie maken!, pesten (baas willen zijn, jaloezie, verveling). Laten inzien wat het effect van zijn/ haar gedrag is voor de gepeste.
- Excuses aan laten bieden, waarbij het kind het gedrag benoemd dat hij heeft laten zien.
- In laten zien welke sterke (leuke) kanten de gepeste heeft.
- Contact tussen ouders en school; elkaar informeren en overleggen. Inleven in het kind; wat is de oorzaak van het pesten?
Oorzaken van pestgedrag kunnen zijn:
- Een problematische thuissituatie.
- Voortdurend gevoel van anonimiteit (buitengesloten voelen).
- Voortdurend in een niet-passende rol worden gedrukt
- Voortdurend met elkaar de competitie aan gaan.
- Een voortdurende strijd om macht in de klas of in de buurt.
Consequenties:
fase 1:
- Time-out op een vast afgesproken plaats.
- Nablijven tot alle kinderen naar huis zijn (vanaf groep 5 / max. 15 minuten). § Door gesprek: bewustwording van wat het voor het gepeste kind betekent. § Afspraken maken over gedragsveranderingen. De naleving van deze afspraken komen gedurende een periode elke week in een kort gesprek aan de orde
fase 2:
- Een gesprek met de ouders, als voorgaande acties op niets uitlopen. De medewerking van de ouders wordt nadrukkelijk gevraagd om een einde aan het probleem te maken.
Ouders van gepeste kinderen:
- Houd de communicatie met uw kind open, blijf in gesprek met uw kind.
- Als pesten buiten school gebeurt, probeert u contact op te nemen met de ouders van de pester(s) om het probleem bespreekbaar te maken. Daarnaast stelt u de leerkracht van uw kind op de hoogte.
- Pesten op school kunt u het beste direct met de leerkracht bespreken.
- Door positieve stimulering kan het zelfrespect vergroot worden of weer terug komen.
- Stimuleer uw kind tot het beoefenen van een sport.
- Steun uw kind in het idee dat er een einde aan het pesten komt.
Ouders van pesters:
- Neem het probleem van uw kind serieus.
- Raak niet in paniek: elk kind loopt kans pester te worden.
- Probeer achter de mogelijke oorzaak te komen.
- Maak uw kind bewust voor wat het anderen aandoet.
- Besteed extra aandacht aan uw kind.
- Stimuleer uw kind tot het beoefenen van een sport.
- Corrigeer ongewenst gedrag en benoem het goede gedrag van uw kind.
- Maak uw kind duidelijk dat u achter de beslissing van school staat.
Alle andere ouders:
- Neem de ouders van het gepeste kind serieus.
- Stimuleer uw kind om op een goede manier met andere kinderen om te gaan. · Corrigeer uw kind bij ongewenst gedrag en benoem goed gedrag.
- Geef zelf het goede voorbeeld.
- Leer uw kind voor anderen op te komen.
- Leer uw kind voor zichzelf op te komen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb